Brama garażowa rolowana jak zrobić. Bramy garażowe roletowe to jeden z rodzajów nowoczesnych bram segmentowych. Skrzydło przesuwne w roletach tworzą lamele o niewielkiej szerokości, które nawinięte są na wał, tworząc strukturę rolkową. Wał znajduje się w specjalnej kasecie, która jest montowana nad otworem garażowym. Według koloru można wybrać bramę roletową w kolorach, które najlepiej pasują do wystroju i stylu architektonicznego garażu oraz całego kompleksu okolicznych budynków.
Cechy konstrukcyjne
Zaletą takich systemów jest to, że bramy garażowe roletowe można zrobić według własnych upodobań i zamontować w krótkim czasie. Wymaga to podstawowych umiejętności i standardowego zestawu narzędzi, który powinny być dostępny w każdym domu. Jeżeli ktoś nie wykonywał jeszcze takiego montażu lepiej to pozostawić specjalistom, w końcu to inwestycja na lata. Takie bramy są bardzo często montowane w garażach domów jednorodzinnych, ale również chętnie przedsiębiorcy decydują się na bramy przemysłowe roletowe do garaży i magazynów. Znalazły zastosowanie także w ogrodzeniach posesyjnych i służą do zamykania i otwierania bramy wjazdowej.
Jak zbudowana jest brama roletowa? Skrzydło drzwi składa się z metalowych lameli, które są ze sobą bezpiecznie połączone. Zwykle profil metalowy lameli jest wewnątrz pusty, jednak w przypadku bram przemysłowych jest wypełniony izolacją, z reguły pianką poliuretanową. Lamele wykonane są z wysokiej jakości profili aluminiowych o specjalnym walcowaniu lub z profilu ekstrudowanego. Profile produkowane są w różnych parametrach pod względem grubości i wysokości. Do produkcji bram garażowych roletowych najczęściej stosuje się profil o podwyższonej odporności na włamanie i odporności na uszkodzenia mechaniczne.
Wysokiej jakości dwuwarstwowy, powlekany profil rolkowy ma doskonałą odporność na zużycie. Profile ekstrudowane są bardzo odporne na promieniowanie słoneczne i negatywne warunki atmosferyczne. Szerokość bram roletowych wynosi zazwyczaj do 5 m. Jeżeli otwór garażowy ma dużą wysokość, można wykonać konstrukcje bez skrzynki (kasety). Dodatkowo uda się zamontować specjalne profile widokowe i wentylacyjne.
Systemy ręczne i automatyczne
Bramy roletowe wyposażone są w zautomatyzowany system sterowania oraz zapasowy ręczny podnośnik awaryjny. Napęd automatyczny działa płynnie i cicho po naciśnięciu przycisku na pilocie. Jeżeli jest potrzeba można otworzyć bramę garażową roletową ręcznie. Gdy roleta jest otwarta, skrzydło z profilu aluminiowego przesuwa się pionowo w górę wzdłuż prowadnic i nawija się na wał znajdujący się w skrzynce w górnej części otworu, a po zamknięciu skrzydło odpowiednio łatwo rozwija się i opuszcza.
Zalety nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych
Bramy roletowe okazały się doskonałym rozwiązaniem do różnych zastosowań, często ten system jest wykorzystywany w bramach przemysłowych oraz ogrodzeniach do wjazdu na posesję. Jakie są zalety systemu roletowego?
- Zimą nie trzeba stale odśnieżać przed bramami roletowymi
- Rolety w otworze garażowym oraz w ogrodzeniu posesyjnym są łatwe w montażu, nie wymagają specjalnej konserwacji i służą przez długi czas
- Bramy roletowe mają kompaktowe rozmiary, oszczędzając miejsce w garażu i przed nim
- Dzięki wysokiej jakości izolacji termicznej zatrzymują ciepło w pomieszczeniu
- Cechy konstrukcyjne bramy przemysłowej zapewniają niezawodną ochronę garażu czy magazynu przed brudem
- Tego typu bramę wyróżnia przystępna cena i szybki montaż.
Eksperci doradzają montaż bram roletowych do garażu po wcześniejszym przygotowaniu metalowej podstawy. Przed zainstalowaniem metalowych rolet w garażu należy zapoznać się z zasadą działania przyszłej konstrukcji. Skrzydło składa się z prowadnic pionowych, skrzydła drzwiowego i wału.
Główne cechy instalacji
Rolety można montować zarówno na zewnątrz, jak i od wewnątrz garażu. Jednak według ekspertów montaż wewnętrzny zapewnia większe bezpieczeństwo i trwałość konstrukcji. Montaż bramy roletowej garażowej rozpoczyna się od oznaczenia. Za pomocą taśmy mierniczej mierzy się wymiary otworu i kupuje materiały i części zgodnie z maksymalnymi parametrami. Zgodnie z instrukcją przed montażem prowadnic pionowych należy sprawdzić równość podłogi z poziomem budynku. W razie potrzeby należy wyrównać powierzchnię.
Na prowadzącej części skrzydła muszą zostać zamocowane górne wsporniki rolki prowadzącej oraz zawiasy wewnętrzne. Panel na samym dole konstrukcji także wyposażony jest w wsporniki. Sekcja musi być wypoziomowana. Następnie wzdłuż niej instalowane są prowadnice pionowe. Do panelu dolnego trzeba przymocować kable i wsunąć rolki z tulejkami dystansowymi. Rolki z uchwytami są przymocowane do bocznych podpór. Pozostałe śruby przykręca są do słupków bocznych. Podobnie postępuje się w przypadku montażu bramy wjazdowej w ogrodzeniu posesyjnym.
Bramy przemysłowe roletowe oraz w garażach domów jednorodzinnych montowane są sprawnie i dość szybko na podstawie zestawu montażowego. W razie potrzeby profesjonalni producenci bram służą radą w zakresie prawidłowego montażu konstrukcji, jej konfiguracji oraz etapów montażu. Jeżeli wydaje się to zbyt trudne, można zamówić bramę roletową garażową razem z montażem.